الأربعاء، يوليو 20، 2011

كلما زادت قيمة مشاعرك كلما قل عدد من يفهمها

فإما أن تعيش ضحل المشاعر كثير الناس
أو تعيش فياض المشاعر قليل الناس

هناك 12 تعليقًا:

  1. اكتبوا افكاركم فى موقع رئاسة الوزراء لتطوير مصر
    http://www.innovate.cabinet.gov.eg/IBS/Authority/Login.aspx

    ردحذف
  2. الرابطك هنا
    http://www.fawaed.tv/dourouss/Shukairy

    ردحذف
  3. دراسه عن النت مهمه اقروها ولو حبيتوا تضيفوا عليها ضيفوا علشان ينتفع بيها الاخرين

    طبعا النت فيه فوائد متعدده منها العلم والمعرفه لكن المميزات معروفه اما العيوب فهى غير معروفه
    لذلك هاسأل السؤال التالى
    اذكر الامراض النفسيه التى سببها لك النت

    هذا الموضوع هانعمل دراسه عباره عن ورشة عمل ونجمع فيها افكارنا عن العيوب الخفيه ال سببت اثر نفسى سلبى فينا واحنا مش ملاحظينها

    بعد التفاعل مع اراء البعض
    السلبيات حتى الان
    دريم
    بس عموما اكتر حاجه اثرت عليا مش مرض نفسي
    بس هو عضوي اكتر الصداع المزمن وقصر النظر

    نور الدين
    انا هاذكر واحده وهى انه بيسبب الانطواء على النفس

    لينه
    بالنسبة لتأثير النت عندى التقصير فى العلاقات الاجتماعية

    نور الدين
    والحكاية دى لحظتها فيا برضوا

    نور الدين
    السلبيه ال بعد كده التمنى والتخيل
    وخاصه فى المشاركات المختلطه يعنى واحده تتمنى ان شخص يكون عريس المستقبل او العكس
    وده باب الاوهام فى النت

    دريم
    كانت جات لي فتره كنت بفضل النت علي اولويات كتير في حياتي
    وكنت بخلي كل حاجه اعملها علي حسب وقتي علي النت
    وده طبعا كان غلط كبير
    لاني في حاجات كتير خسرتها بسبب كده
    بس الحمد لله اتعلمت من غلطي وراجعت حساباتي من جديد


    نور الدين
    سرقة الوقت اى انه يلهى عن الاشياء المهمه



    نهى خالد محمود
    كل السلبيات التى تحدث معي:
    صداع..إرهاق بصري..عصبية مش طبيعية..مرهق..إنطواء نفسي..عزلة..معنديش صبر زي الأول..عدم تواصلي مع أصدقائي زي الأول عشان بقا كله فايسبوك و ايميلات الخ الخ الخ (مفيش عنصر الصوت)..ومش فاكرة ايه تاني



    فجر النهضه
    بصراحه من وجهه نظرى للناس اللى مدمنه انترنت بيحصله كدا

    اولا الصداع
    ثانيا ضعف نظر
    ثالثا قله التفاعل فى العلاقات الاجتماعيه
    رابعا احيانا نوع من انواع التقصير فى الواجبات
    خامسا الانسان اللى بيدمن الانترنت بيصاب بالكسل
    سادسا بيسبب تقصير فى العبادات لانه مش قادر يسيب النت ويقوم
    سابعا تقصير فى الشغل على ارض الواقع
    ثامنا ممكن الشيطان يتدخل وينتقل من سئ لاسوء
    تاسعا انطوائيه وخمول و قصر تفكير
    عاشرا واحده واحده بيصاب بأنسحاب اجتماعى



    نور الدين
    الانسان لما بيشعر بفراغ نفسى فى الواقع بيحاول يسد الفراغ ده بانه يزور الناس من اقرباءه او اصدقاءه او يتفسح ويخرج فبتكون علاقته الاجتماعيه مع غيره قويه لكن مدمن النت بيفتقر الى العلاقات الاجتماعيه الحقيقيه لان الفراغ النفسى ملاه باصدقاء واشخاص النت الوهميين
    فشخص النت شعوره ان هو عنده ناس كتيره ويعرف ناس كتيره وبطبقات مختلفه وبلاد متعدده (يعنى مثال بلدى بنقوله عنده عزوه ) فسرقاه السكينه فتعامله مع الاشخاص من الواقع بيكون بنظرة الاستغناء عنهم يعنى مجرد بيتعامل معاهم سد خانه لان شعوره ايضا ان الاشخاص الواقعيين ليسوا هم الاشخاص الذى يستطيع ان يتحاور معهم فهم ليسوا كفئ للنقاش من وجهةنظره واشخاص النت هم من يستطيعون ان يتفهموه فالنت اثره فى نفس الانسان السيئ انه بيترك فراغ اجتماعى قوى

    نور الدين
    الاثر السيئ الاخر انه بيجعل الانسان مغرور وخاصه لما بتظهر ليه مواهب فى الكتابه والمواهب دى شيئ طبيعى تظهر لان مع الوقت والتعامل مع غيره بيكتسبها فيصاب الانسان بالغرور وهو مش واخ;د باله فبيشعر انه افضل من غيره بشيئ وبيتجاهل انه ليه عيوب

    نور الدين
    الاثر الاخر اشخاص النت عباره عن كلام كتير بلا فعل يعنى اكتر اشخاصالنت استدرجهم الى ان اصبح الكلام هوايه وحرفه من اجل استمراريه المواقع او من اجل التواصل مع الغير لان ان لم يكن هناك ارضاء للغير عن طريق المشاركات حتى بالاسلوب لايكون هناك التواصل معهم فكثر كلامهم فى النت وقلت افعالهم فى الواقع فالنصيحه ان لم تكن يفعلها الانسان لم تكن من القلب والكلام الذى يخرج من القلب يصل الى القلب اسرع ويؤثر
    نور الدين
    الانسان بيتعلق بالاشخاص فى النت تعلق وهمى فلو غابوا ممكن يزعل لكن فى الواقع لما تتعلق بشخص ممكن تزوره او تكلمه فى التليفون او تسال عنه على اساس انك هاتلتقى بيه وتتكلم معاه وتطمن عنه لكن فى النت بيكون تعلق وهمى لان الاشخاص لاتستطيع ان تتواصل معهم فى الواقع وان تواصل معهم الانسان يكون تواصل وقتى وينتهى

    نور الدين
    الانسان فى النت بيظهر بافضل ماعنده من تصرفات وكلام ونقاش لكن لو تعاملت معاه فى الواقع تجده يتهرب منك يعنى جر تتعامل مع شخص فى النت وجرب تتعامل معاه فى الواقع هاتجد انه فى الواقع بيتهرب منك لان الكلام ال بيكتبه فى النت فى صوره افضل من صورة الواقع الذى يعيشه

    ردحذف
  4. اضافه جديده


    الانسان بيعجب بشخص فى النت بيتمنى انه يسافر بلد الشخص ده وده فى حد ذاته ارهاق نفسى وفكرى
    لان مع تعدد الاماكن والشخصيات الانسان بيحتار فى انه يختار البلد المناسبه التى يعيش فيها
    قبيتعب نفسه نفسيا وفى النهاية مش هايعيش غير فى المكان ال ربنا عيشوا فيه

    ردحذف
  5. قال ابن القيم : إن سألوك عن شيخك فقل: رسول الله وإن سألوك عن منهجك فقل : القرآن والسنة وإن سألوك عن جماعتك فقل : هو سماكم المسلمين .

    ردحذف
  6. بجد أشكركم جدا
    وجزاكم الله خيرا على الاضافات الجميلة
    وان كنت بحاول أربط بينها وبين الخاطرة
    فساعدوني في ذلك بارككم الرحمن

    ردحذف
  7. يارك الله فيكم ان شاء الله ولكن كيف المساعده

    ردحذف
  8. ينفع نقول زيزوا صح ولا غلط

    فيه غلطه كبيره بيقع فيها البعض وهى فى تدليع الاسامى

    يعنى مثلا عبد العزيز بيتدلع باسم زيزو
    وعبد الله بودى او بيدو

    واسماء تانى من اسماء الله هو التدليع ده فيه غلطه لان ال بيدلع بيدلع اسم الله وده غلط لان لازم يوقر اسم الله

    زى الالحاد فى اسماء الله كانوا سموا الات والعزى من اسم الله العزيز

    وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُواْ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَآئِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ

    تفسير الجلالين
    (ولله الأسماء الحسنى) التسعة والتسعون الوارد بها الحديث ، والحسنى مؤنث الأحسن (فادعوه) سموه (بها وذروا) اتركوا (الذين يلحدون) من ألحد ولحد ، يميلون عن الحق (في أسمائه) حيث اشتقوا منها أسماء لآلهتهم كاللات من الله والعزى من العزيز ومناة من المنان (سيجزون) من الآخرة جزاء (ما كانوا يعملون) وهذا قبل الأمر بالقتال

    ردحذف
  9. :)
    لم أقصد المساعدة المساعدة يعني
    أنا فقط أحاول لفت نظركم إلى أهمية ربط التعليق بالموضوع الأصلي إن أمكن
    :)

    ردحذف
  10. ان شاء الله كل عام وانتم بخير

    ردحذف
  11. جزاكم الله خير
    وأنتم بخير
    ما رأيكم بكتابة اسمكم بدلا من كلمة ( غير معرف يقول ... )

    ردحذف